Show simple item record

Authorبطاح، أحمد
Available date2016-05-17T07:48:25Z
Publication Date2007
Publication NameJournal of Educational Sciences (JES)
CitationJournal of Educational Sciences (JES), 2007, Vol. 13, No.13, Pages 255-277.
ISBN99921-52-97-4
URIhttp://hdl.handle.net/10576/4546
Abstractتهدف هذه الدراسة إلى تقصي المعوقات التي تقف في وجه البحث العلمي في جامعة مؤتة من وجية نظر أعضاء هيئة التدريس، وكذلك إلى تعرف سبل الارتقاء به من وجهة نظرهم أيضا، ولتحقيق هدف الدراسة تم توزيع أداتيها على مجتمع الدراسة أجابت منه عينة مكونة من (154) عضو هيئة تدرس ممن كانوا على رأس عملهم خلال الفصل الثاني من العام الدراسي 2004/2005‏م. وقد تكونت أداتا الدراسة من (60) فقرة بمعدل ثلاثين فقرة لكل منهما، وقد تم استخراج المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والرتب، واختبار ت (t-test‏) للإجابة عن أسئلة الدراسة. ‏بينت نتائج الدراسة أن هناك عددا من المعوقات العامة التي تحول دون تقدم البحث العلمي في جامعة مؤتة، كعدم ربط البحث العلمي بالمؤسسات الإنتاجية، وعدم تطبيق صناع القرار لنتائج البحوث، وفيما يتعنق بسبل الارتقاء بالبحث العلمي في الجامعة وافق أعضاء هيئة التدريس على معظم المقترحات الواردة في أداة الدراسة وبدرجات عالية، كما بينت النتائج أن هنالك فروقا بين الكليات العلمية والكليات الإنسانية فيما يتعلق بالمعوقات ولصالح الأخيرة. وفي ضوء نتائج الدراسة تقدم الباحث ببعض التوصيات منها: - ربط البحث العلمي في الجامعة باحتياجات المؤسسات الإنتاجية. - توفير مستلزمات البحث العلمي. - التركيز على نوعية البحوث في الترقيات الأكاديمية. - ورصد موازنة كافية للبحث العلمي.
Languagear
PublisherQatar University
Subjectالبحث العلمي.
التعليم -- بحث علمي.
البحث العلمي -- منهجية.
البحث -- البلدان العربية.
Titleمعوقات البحث العلمي و سبل الارتقاء به في جامعة مؤتة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس فيها
Alternative TitleObstacles of Scientific Research in Mu'ta University and ways to upgrade it from the perspective of the teaching staff members
TypeArticle
Pagination255-277
Issue Number13
Volume Number13
Alternative AbstractThe aim of this study is to identify the major obstacles which hinder the scientific research in Mu"ta university. In addition, the study aimed at specifying the effective ways Which could upgrade the forementioned scientific research. In order to achieve the goal of the study, two questionnaires were distributed to all second term 2004- 2005 faculty members: The questionnaires consisted of (60) itens, (30) items each. One questionnaire was related· to the obstacles, and the other to the upgrading suggestions. (154) faculty members responded to these questionnaires. The means, standard deviations were concluded, and t-test was used. The results of the study showed that there were major obstacles such as the weak link between scientific research and the society productive foundations, and the reluctance of decision makers in applying the research fmdings. The results alsd showed that there are statistical differences between the scientific colleges and the human ones to the favor of the latest. Besides, the respondents agreed upon the upgrading suggestions cited on the relevant questionnaire. In the light of the study findings the researcher proposed some recommendations, most important of which are: • Linking the scientific research at Mu'ta University with the productive foundations' needs. • Providing the requirements of the scientific research. • Focusing on the quality ofresarch in the academic ranks. • Allocating enough budget for the scientific research.
AuthorBattah, Ahmad


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record