Show simple item record

AuthorMyhill, Debra
AuthorAhmed, Abdelhamid M.
AuthorAbdollahzadeh, Esmaeel
AuthorRezk, Lameya M.
Available date2024-04-01T06:58:07Z
Publication Date2024
Publication NameLanguage Awareness
Identifierhttp://dx.doi.org/10.1080/09658416.2024.2332217
CitationDebra Myhill, Abdelhamid M. Ahmed, Esmaeel Abdollahzadeh & Lameya M. Rezk (2024) Qatari student writers’ metalinguistic understanding of transitions in L2 English written argument, Language Awareness, DOI: 10.1080/09658416.2024.2332217
ISSN0965-8416
URIhttp://hdl.handle.net/10576/53776
AbstractResearch in metadiscourse has foregrounded the multiple ways in which writers build a relationship with readers through internal dis¬course. Yet, few studies consider the relationship between the texts writers create and the metalinguistic thinking which informs their decision-making as writers. This paper draws on data from a larger study which sought to address this gap by investigating both the occurrence of metadiscourse in students’ writing and their metalinguistic understanding of metadiscourse usage in their own texts. The sample comprised 195 students who wrote argument texts in both L1 Arabic (first language) and L2 English (second language), generating a corpus of 390 texts. Interviews were conducted with a sub-sample of 41 students to determine their metalinguistic thinking. In this paper, we focus on transitions – the internal devices which mark the steps and connections in the discourse. The analysis evidences a limited metalinguistic understanding of the metadiscoursal function of transitions but a strong understanding of the linking function of transitions. This understanding tends to foreground transitions’ textual rather than interpersonal role, emphasising the semantic and ideational. The paper argues that developing students’ metalinguistic understanding of this interpersonal role would empower them to make more strategic, informed use of transi¬tions in their own writing.
SponsorOpen Access funding is provided by the Qatar National Library (QNL), Doha, Qatar. The current research paper is the outcome of an awarded National Priorities Research Program (NPRP) research grant No. NPRP11S-1112-170006, funded by Qatar National Research Fund (QNRF), Doha, Qatar.
Languageen
PublisherTaylor and Francis Group
SubjectMetalinguistic understanding
Metadiscourse
Transitions
Writing
L1 Arabic
L2 English
TitleQatari student writers’ metalinguistic understanding of transitions in L2 English written argument
TypeArticle
Pagination1-19
Alternative Abstractلقد أشارت الدراسات السابقة في السمات الدقيقة للخطاب الكتابي إلى طرق متعددة يبني من خلالها الكتًاب علاقتهم بالقرًاء من خلال الخطاب الداخلي للنص. ومع ذلك، فإن القليل من الدراسات تبحث العلاقة بين النصوص التي يكتبها الكتًاب والتفكير سد هذه الفجوة البحثية من خلال البحث في كل من السمات الدقيقة للخطاب الكتابي في كتابات الطلاب وفهمهم “ما وراء اللغوي” لاستخدام تلك السمات الدقيقة في نصوصهم المكتوبة. واشتملت عينة البحث على 195 طالباً كتبوا نصوصا حجاجيه باللغتين العربية (اللغة الأم) والإنجليزية (اللغة الثانية)، مسفرة عن مدوًنة مكونة من 390 نصاً كتابياً. وقد أُجريت مقابلات مع عينة مكونة من 41 طالباً لتمحيص تفكيرهم “فيما وراء اللغوي”. ويركز الباحثون في هذا البحث على أدوات الربط – تلك الروابط التي تحدد الخطوات والعلاقات في الخطاب الكتابي داخل النص. وأوضحت نتائج البحث الحالي محدودية فهم الطلاب اللغوي لوظيفة روابط النص الخطابي، ولكنها تشير أيضا إلى فهمم القوي لوظيفة تلك الروابط. ويميل فهم الطلاب القوي لوظيفة الروابط إلى تقديم الروابط كنسق نصي و ليس كأسلوب للتفاعل مع القارئ مؤكدا على المعنى الدلالي والفكري لتلك الروابط. و يؤكد هذا البحث على أهمية تنمية فهم الطلاب لما وراء اللغوي لهذا الدور التفاعلي لتلك الروابط، و ذلك من شأنه أن يمكنهم من استخدام الروابط بشكل أكثر استراتيجيةً واستنارةً في كتاباتهم.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record