Show simple item record

AuthorBanisalamah, Mohammad Abdelrahman
AuthorAl-Hamadi, Mariam Ibrahim
Available date2023-06-07T05:15:50Z
Publication Date2023-03
Publication NameDirasat: Human and Social Sciences
Identifierhttp://dx.doi.org/10.35516/hum.v50i2.4961
CitationBanisalamah, M. A. ., & Al-Hamadi, M. I. . (2023). The New Turkey: The Spread of Turkish Military Bases Abroad, Role and Indications 2002-2020. Dirasat: Human and Social Sciences, 50(2), 553–568. https://doi.org/10.35516/hum.v50i2.4961
ISSN1026-3721
URIhttp://hdl.handle.net/10576/44010
AbstractObjectives: This study aims to answer and investigate the following questions: What is the reason for having Turkish military outside Turkey, including the hosting of Turkish military bases abroad? Do these bases reflect Turkey's desire to expand its influence and assert its leadership role in the Middle East? Do they reflect a new vision for Turkey as an international actor with a centrally coordinated foreign policy? The researchers pose these questions in light of Turkey’s growing role in the Middle East, as indicated by its trend towards using public diplomacy to enhance its external relations in the regional and international environment, play a more active role, and assume a more effective strategic position. Methods: To answer the research questions, the researchers followed a theoretical approach, conducted an in-depth search using the national interest theory approach and the "strategic depth" theory. Results: Results: According to our investigation, we concluded that Turkey's location and history make it ready to move positively in all directions, especially within its geographical neighborhood, to preserve its security and achieve its interests. Thus, the decades-long Turkish boycott of the Middle East region and its issues had to end. Consequently, Turkey began to establish military bases in African or Arab countries that are either politically fragile or in need of external protection from their opponents and neighbors. This helped to counter the growing influence of some regional and international powers, enhance Turkish presence, and advance Turkey’s political, economic, and military interests. Conclusion: This study concludes that the construction of Turkish military bases abroad was a response to the increasing influence of certain regional and international powers.
Languageen
PublisherThe Deanship of Scientific Research -The University of Jordan
SubjectTurkish Overseas Military Bases
Turkish external military influence
Turkish Diplomacy aboard
TitleThe New Turkey: The Spread of Turkish Military Bases Abroad, Role and Indications 2002-2020
Alternative Titleتركيا الجديدة: انتشار القواعد العسكرية التركية في الخارج الدور والدلالات (2002-2020)
TypeArticle
Pagination553-568
Issue Number2
Volume Number50
Alternative Abstractالأهداف: هدفت الدراسة إلى الإجابة عن الأسئلة التالية: استعراض أماكن القواعد العسكرية التركية الموجودة خارج تركيا، وما هي مهامها في الدول التي تستضيف هذه القواعد؟ وهل تعكس القواعد التركية العسكرية رغبة تركيا في توسيع نفوذها والتمدد لتأكيد دورها القيادي في منطقة الشرق الأوسط؟ وهل القواعد العسكرية التركية في الخارج تُمثّل رؤية جديدة لتركيا بعدِّها دولةٌ مركزيةٌ وفاعلٌ دوليٌّ ذو سياسة خارجية متشابكة الأبعاد. المنهجية: للتحقق من إشكالية الدراسة وتساؤلاتها اتبعت الدراسة منهج صنع القرار، ومنهج نظرية المصلحة الوطنية. النتائج: خلصت الدراسة إلى أن الاستراتيجية التركية استندت في دورها الإقليمي إلى نظرية” العمق الاستراتيجي” التي تعدّ أن موقع تركيا وتاريخها يجعلانها مستعدة إلى التحرك الإيجابي في كافة الاتجاهات وخصوصًا جوارها الجغرافي للحفاظ على أمنها وتحقيق مصالحها، لذلك توجب عليها إنهاء حالة القطيعة تجاه منطقة الشرق الأوسط وقضاياها التي استمرت عقوداً طويلة، وقد استخدمت تركيا استراتيجيتها تلك وبناء القواعد العسكرية التركية في الدول الإفريقية أو العربية الهشة سياسيًا، أو تلك التي تحتاج لحماية خارجية من خصومها وجيرانها. وقد ساعد إنشاء القواعد العسكرية التركية في الخارج، مواجهة تنامي نفوذ بعض القوى الإقليمية والدولية، وتعزيز الحضور التركي وحماية المصالح الاقتصادية التركية، والبحث عن المزيد من الاستثمارات، والعديد من المميزات على جميع المستويات السياسية، والاقتصادية، والأمنية، والعسكرية. اللأهداف: هدفت الدراسة إلى الإجابة عن الأسئلة التالية: استعراض أماكن القواعد العسكرية التركية الموجودة خارج تركيا، وما هي مهامها في الدول التي تستضيف هذه القواعد؟ وهل تعكس القواعد التركية العسكرية رغبة تركيا في توسيع نفوذها والتمدد لتأكيد دورها القيادي في منطقة الشرق الأوسط؟ وهل القواعد العسكرية التركية في الخارج تُمثّل رؤية جديدة لتركيا بعدِّها دولةٌ مركزيةٌ وفاعلٌ دوليٌّ ذو سياسة خارجية متشابكة الأبعاد. المنهجية: للتحقق من إشكالية الدراسة وتساؤلاتها اتبعت الدراسة منهج صنع القرار، ومنهج نظرية المصلحة الوطنية. النتائج: خلصت الدراسة إلى أن الاستراتيجية التركية استندت في دورها الإقليمي إلى نظرية” العمق الاستراتيجي” التي تعدّ أن موقع تركيا وتاريخها يجعلانها مستعدة إلى التحرك الإيجابي في كافة الاتجاهات وخصوصًا جوارها الجغرافي للحفاظ على أمنها وتحقيق مصالحها، لذلك توجب عليها إنهاء حالة القطيعة تجاه منطقة الشرق الأوسط وقضاياها التي استمرت عقوداً طويلة، وقد استخدمت تركيا استراتيجيتها تلك وبناء القواعد العسكرية التركية في الدول الإفريقية أو العربية الهشة سياسيًا، أو تلك التي تحتاج لحماية خارجية من خصومها وجيرانها. وقد ساعد إنشاء القواعد العسكرية التركية في الخارج، مواجهة تنامي نفوذ بعض القوى الإقليمية والدولية، وتعزيز الحضور التركي وحماية المصالح الاقتصادية التركية، والبحث عن المزيد من الاستثمارات، والعديد من المميزات على جميع المستويات السياسية، والاقتصادية، والأمنية، والعسكرية. الخلاصة: وتخلص هذه الدراسة إلى أن بناء القواعد العسكرية التركية في الخارج جاء استجابة لتزايد نفوذ بعض القوى الإقليمية والدولية. خلاصة: وتخلص هذه الدراسة إلى أن بناء القواعد العسكرية التركية في الخارج جاء استجابة لتزايد نفوذ بعض القوى الإقليمية والدولية.
ESSN2663-6190
Authorبني سلامة, محمد عبد الرحمن
Authorالحمادي, مريم
Subjectالقواعد العسكرية التركية
دور ومؤثرات النفوذ العسكري التركي الخارجي
السياسة الخارجية التركية


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record