Show simple item record

Authorالشكيلي, زهرة بنت سيف بن محمد
Authorشحات, محمد على أحمد
Available date2023-11-27T09:19:29Z
Publication Date2023-11-20
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Citationالشكيلي، زهرة، وشحات، محمد. "مستوى عادات العقل لدى الطالبات المعلمات في تخصص العلوم بجامعة السلطان قابوس"، مجلة العلوم التربوية، العدد 22، 2023
ISSN2706-6711
URIhttp://hdl.handle.net/10576/49709
URIhttps://dx.doi.org/10.29117/jes.2023.0123
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى قياس مستوى عادات العقل لدى الطالبات معلمات العلوم في جامعة السلطان قابوس، وقد استُخدم المنهج الوصفي، واختيرت العينة قصديًا وتمثلت في (65) طالبة معلمة علوم. وأُعدت استبانة تكونت من سبعة محاور، وتُحُقِّق من صدقها البنائي وثباتها إحصائيًا. أظهرت نتائج الدراسة أن عادة المثابرة أكثر عادات العقل شيوعًا؛ فقد ظهرت بمستوى مرتفع جدًا، في حين ظهرت العادات الأخرى بمستوى مرتفع، وظهر "الميل إلى العمل الجماعي أكثر من الفردي؛ لما يتضمنه من تبادل بناء للأفكار" بمستوى متوسط. وأشارت النتائج إلى وجود فروق دالة إحصائية في عادات التصور والتخيل والإبداع لصالح برنامج البكالوريوس، ووجود فروق دالة إحصائية في عادات التفكير في التفكير، والتصور، والتخيل، والإبداع، والمثابرة لصالح تخصص الكيمياء. وأوصت الدراسة بالأخذ في الاعتبار تنمية تبادل الأفكار على نحو بنَّاء من خلال العمل الجماعي، في أثناء تطوير المقررات الدراسية الخاصة بالطالبات معلمات العلوم وجميع مؤسسات إعداد المعلم وتأهيله.
Languagear
Publisherدار نشر جامعة قطر
Subjectعادات العقل
الطالبات معلمات العلوم
جامعة السلطان قابوس
برنامج الإعداد
التخصص
Titleمستوى عادات العقل لدى الطالبات المعلمات في تخصص العلوم بجامعة السلطان قابوس
Alternative TitleThe Level of Mind Habits among Female Student Teachers of Science at Sultan Qaboos University
TypeArticle
Pagination115-142
Issue Number22
Volume Number22
Alternative AbstractThe present descriptive study was conducted to measure the level of mind habits among science student teachers at Sultan Qaboos University. The sample was intentionally chosen and consisted of (65) female science student teachers. A questionnaire with (7) aspects was administered. Its validity was checked. The findings showed that persistence habit was the most common habit among female science student teachers, as it scored a high level in comparison to the other habits. The findings also revealed that “the tendency towards teamwork instead of individual work for its effectiveness in exchanging ideas’ scored an average level. The results also indicated significant differences in the visualization, imagination, and creativity habits in favor of the undergraduate program. Also, there were statistically significant differences in the habit of metacognition as well as visualization, imagination, creativity, and persistence in favor of chemistry major. Based on the findings, the study submitted some recommendations and future perspectives.
ESSN2706-672X
AuthorAL- Shukaili, Zahra Saif Mohammed
AuthorShahat, Mohamed Ali Ahmed
SubjectMind habits
Female science student teachers
Sultan Qaboos University
Setup Program
Major


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record