Show simple item record

Authorالصقرية, رابعة محمد مانع
Authorالسالمي, محسن ناصر يوسف
Available date2023-11-27T09:43:57Z
Publication Date2023-11-20
Publication Nameمجلة العلوم التربوية
Citationالصقرية، رابعة، والسالمي، محسن. "واقع ومعوقات تطبيق الإشراف الإلكتروني في التدريب الميداني بجامعة السلطان قابوس من وجهة نظر المشرفين والمرشحين"، مجلة العلوم التربوية، العدد 22، 2023
ISSN2706-6711
URIhttp://hdl.handle.net/10576/49713
URIhttps://dx.doi.org/10.29117/jes.2023.0124
Abstractهدفت هذه الدراسة إلى تقصي واقع تطبيق الإشراف الإلكتروني في التدريب الميداني بجامعة السلطان قابوس ومعوقاته من وجهة نظر المشرفين والمرشحين. تكونت عينة الدراسة من (27) مشرفًا، و(100) مرشح ومرشحة، ولتحقيق أهداف الدراسة أعدت استبانة تكونت من (54) عبارة موزعة على محورين، هما: واقع التطبيق، والمعوقات، كان التحقق من صدق محتواها بعرضها على مجموعة من المحكمين، وأما معامل ثباتها - ألفا كرونباخ - فبلغ (0.88). وأسفرت نتائج الدراسة عن أن واقع تطبيق الإشراف الإلكتروني في التدريب الميداني بجامعة السلطان قابوس جاء بدرجة متوسطة من وجهة نظر المشرفين والمرشحين. كما أشارت النتائج كذلك إلى أن الإشراف الإلكتروني يواجه معوقات بدرجة متوسطة. ونوقشت النتائج في ضوء الإطار النظري، ونتائج الدراسات السابقة، وخلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات والمقترحات.
Languagear
Publisherدار نشر جامعة قطر
Subjectالإشراف الإلكتروني
التدريب الميداني
المعوقات
المشرفين
المرشحين
Titleواقع ومعوقات تطبيق الإشراف الإلكتروني في التدريب الميداني بجامعة السلطان قابوس من وجهة نظر المشرفين والمرشحين
Alternative TitleThe Reality and Obstacles of Online Supervision Application in the Training Field at Sultan Qaboos University from the Supervisors and Candidates Perspective
TypeArticle
Pagination143-166
Issue Number22
Volume Number22
Alternative AbstractThis study aims at investigating the reality of applying online supervision in field training at Sultan Qaboos University and its obstacles from the perspectives of supervisors and candidates. The study sample consisted of (27) supervisors and (100) candidates. To achieve the study objectives, the researcher prepared a questionnaire consisting of (54) items and covering two domains: the reality of the application, and the obstacles. The validity of its content was verified by presenting it to a group of arbitrators, and an estimation of reliability using Cronbach-Alpha indicated 0.88. The study results revealed that the reality of applying online supervision in field training at Sultan Qaboos University was on an average degree from the perspectives of supervisors and candidates. The results were discussed in the light of the theoretical framework. The study concluded with several recommendations and proposals.
ESSN2706-672X
AuthorAl-Saqria, Rabea Mahammed
AuthorAl-Salmi, Mohsin Nasser
SubjectOnline supervision
Field training
Obstacles
Supervisors
Candidates


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record