Show simple item record

Authorملكاوي, أسماء حسين
Authorزايد, ريان
Authorالطوس, حارث
Available date2024-04-03T09:29:04Z
Publication Date2022-11-11
Publication Nameلباب للدراسات الاستراتيجية والإعلامية
ISSN2617-8753
URIhttps://studies.aljazeera.net/ar/magazines/book-1520
URIhttp://hdl.handle.net/10576/53881
Abstractتبحث الدراسة حالة المقاطعة الإعلامية الرقمية لأحد الأفلام العربية (اسحبوا فيلم أميرة) التي تناولت موضوع النطف المهربة بداية شهر ديسمبر/كانون الأول 2021. وتهدف إلى التعمق في فهم المزيد من هذه الحالات، والكشف عن بعض الخصائص الخفية لمثل هذه الاحتجاجات من خلال منهج تحليل الشبكات الاجتماعية. وتحاول الدراسة الإجابة عن تساؤلات بشأن نوع الشبكة، والمجموعات التي ظهرت، والمؤثرين، وأهم القضايا والأفكار التي تداولها المحتجون، واستخدمت من أجل ذلك عُدَّة منهجية مركَّبة تشمل تحليل الشبكات الاجتماعية، وتحليل المضمون، والتحليل الموضوعاتي. سُحبت بيانات الوسم خلال ثلاثة أيام من تصدره موقع تويتر باستخدام (NodeXL)، واختير منها 1000 تدوينة عشوائيًّا لتحليلها موضوعاتيًّا باستخدام (MAXQDA). وتوصلت الدراسة إلى أن الحملة تشكَّلت وفق نموذج "التجمعات المجتمعية" التي عادة ما تظهر عندما يكون هناك شبه اتفاق على موضوع الحملة، ولا يوجد معارضة قوية لها. شارك فيها طيف واسع ومتنوع من المؤثرين، وساهمت عوامل عدة في نجاح الحملة؛ إذ تعاملت مع موضوعات حساسة للغاية في مجتمع لا يقبل المساس بالشرف والمقاومة، إضافة إلى الزخم الإعلامي، والمشاركة الدولية، وتزامنها مع حراكي فعلي، ومخاطبة عدة جهات معنية، وتداول القصص الواقعية على الشبكة.
Languagear
Publisherمركز الجزيرة للدراسات
Subjectالمقاطعة الرقمية
فيلم أميرة
تحليل الشبكات الاجتماعية
تويتر
Titleاملقاطعة الرقمية لألفالم العربية: تحليل الشبكة االجتماعية لوسم "اسحبوا فيلم أميرة" ىلع تويتر
TypeArticle
Pagination111-149
Volume Number16
Alternative AbstractWe are still witnessing many cases of the success of digital protests in achieving their demands; this study aims to deepen the understanding of one these cases. By studying the social networks for these cases, we can identify many of their hidden characteristics. Here, we study the status of the social network of the protesters using the hashtag "Boycott the Princess movie" on Twitter, to answer questions about the type of network, the groups that appeared, the influencers, and the most important issues and ideas that the protesters discussed. The study used mixed methods, such as social network analysis, content analysis, and thematic analysis. The data was gathered between (December 7-9, 2021) by NodeXL, and a (1000) random tweets were selected for thematic analysis by MAXQDA. The study found that the campaign was formed according to the "community clusters" model, which usually appears when there is a collective agreement on the campaign topic, and there is no strong opposition to it. A wide and diverse range of influencers participated in it. The protesters discussed several topics, most notably strong responses, some of them jerky, to the film. Several factors contributed to the success of the campaign; it deals with highly sensitive topics in a society that does not accept compromising honor and resistance, media momentum, and international participation, and its synchronization with an actual movement, addressing several stakeholders, and circulating real stories on the network.
AuthorMalkawi, Asma H.
AuthorZaied, Rayan
AuthorAltous, Hareth
SubjectDigital boycott
princess movie
social network analysis
Twitter


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record