Show simple item record

Authorمورتاش, عبدالهادي
Available date2018-09-05T09:07:59Z
Publication Date2018-06
Publication NameANSAQ Magazine مجلة أنساقen_US
Citationتمورتاش ، عبدالهادي . تقنيات بناء القصة الشعبية في ماردين وفي قطر : دراسة مقارنة، مجلة أنساق، كلية الآداب والعلوم، 2018، المجلد 2، العدد 2، جامعة قطر، ص: 59 – 71
ISSN2520-713X
URIhttp://www.qu.edu.qa/conference/ansaq/magazine
URIhttp://hdl.handle.net/10576/11013
Abstractإنّ قالب الحكاية في منتهى الأهمية بالنسبة للمتلقي؛ لذا نرى أن القاص يقسم الحكاية إلى ثلاثة: الاستهلال، والحدث، والخاتمة، ولكل منها قوالب معينة شائعة بين الناس، وهذه القوالب تختلف من راو إلى راو، ومن بلد إلى بلد. إن مدينة ماردين وما حولها منطقة خصبة غنية في اللغة والأدب، وكذلك قطر التي تتمركز في قلب الخليج العربي لها أدب شعبي ثري بجميع أنواعه، فالمقارنة بين نماذج الحكايات الشعبية لكلا المنطقتين مهمة من حيث إظهار ما بينهما من أوجه الاختلاف والاتفاق في الأجزاء الثلاثة للقصة: الاستهلال، والعرض والخاتمة. إن الاستهلال من أهم العتبات في القصة الشعبية، وله تأثير شديد في نفوس المستمعين وخاصة الأطفال منهم، وكثيرا ما يكون لهذه العتبة قوالب خاصة يتوارثها القاص من الرواة السابقين، وقد رأينا اختلافا ظاهرا بين الاستهلال في القصة الشعبية الماردينية والقصة الشعبية القطرية، والحدث هو صلب الحكاية ولا تنتظم إلا به، فالحدث هو محل غرض القصة، كما أن خاتمة القصص لا تقل شأنا من استهلالها من حيث الروعة والجمال والتأثير في نفس المتلقي، فهي تعد آخر عهد بالراوي مع المستمعين.
Languagear
Publisherكلية الآداب والعلوم - جامعة قطر College of Art and Science - Qatar University Subject
Subjectالحكاية الشعبية
Subjectقطر
Subjectماردين
Subjectالاستهلال
Subjectالعرض
Subjectالخاتمة
Titleتقنيات بناء القصة الشعبية في ماردين وفي قطر : دراسة مقارنة
Alternative TitleStructural Techniques in Mardin and Qatar Folk Tales -A Comparative Study-
TypeArticle
Pagination59 - 71
Issue Number2
Volume Number2
Alternative AbstractThe structure of the story is of great importance for the audience. Therefore, the narrator divides it in the form of introduction, development and conclusion. Every section has its own prevailing techniques. These techniques vary from region to region. In terms of folk literature, Mardin is a rich and fertile region. At the same time, located in the middle of the Arabian Gulf, Qatar is a rich region with all kinds of folk literature. It is important to make comparison between introduction, development and conclusion parts of the two region’s folk tales in terms of similarity and difference. The introduction part of the folk tale has a great importance in terms of the audience and has a great role in impressing the listeners. The introduction generally is made up of some words that traditionally became prevalent. In the development part the event is the backbone of the tale and the theme of the tale is treated in this part. The conclusion part is not less important than the introduction part in terms of beauty an aesthetics.
dc.identifier.essn 2520-7148
AuthorTimurtash, Abdul Hadi
SubjectFolk Tale
SubjectQatar
SubjectMardin
SubjectIntroduction
SubjectDevelopment
SubjectConclusion


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record