Show simple item record

Authorالأرناؤوطي, إياد محمد علي
Available date2019-08-28T07:15:29Z
Publication Date2019
Publication Nameمجلة تجسير - مركز ابن خلدون للعلوم الإنسانية و الاجتماعية
Identifierhttp://dx.doi.org/10.29117/tis.2019.0007
Citationالأرناؤوطي, إياد محمد علي، علم لسان القرآن الكريم: مسوّغاته ومعالمه، مجلة تجسير - مركز ابن خلدون للعلوم الإنسانية و الاجتماعية، 2019، المجلد 1، العدد 1، دار نشر جامعة قطر، ص: 8-26.
ISSN2664-7869
URIhttp://hdl.handle.net/10576/11747
Abstractالبحث دعوة لتأسيس علم لغة خاص بالقرآن الكريم وسمته بـ (علم لسان القرآن الكريم)؛ تيمنًا بقوله تعالى: ﴿وَإِنَّهُ لَتَنزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ * نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ * عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِينَ * بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُّبِينٍ﴾[الشعراء: 193ــ195]. ولهذا العلم ثلاثة مسوّغات: الأول هو وجود ثغرات في علوم العربية، ومنها علم النّحو العربي: منهجًا ومفردات. والثاني هو خصوصيّة القرآن الكريم بوصفه كلام الله العربيّ المعجز، والأخير هو الحيف الكبير الذي وقع على القرآن الكريم من النّحويين. وأبرز معالمه: أنّ القرآن الكريم يؤلّف منظومة يفسر بعضها بعضًا، قادرة قدرة تامّة على الإبانة عن نفسها، في تحقيق مقاصدها. ويترتّب على ما مرّ: أولًا: كلّ ما في القرآن الكريم كلام في الذّروة من الدّقّة والإحكام، لذا كان مهيمناً وحجّة على ما سواه، من كلّ العلوم، والنّظريّات، والقواعد، فإنّ عارضه شيء منها أعيد النّظر فيما عارضه. ثانيًا: خلود المعجزة القرآنيّة، وتفتّحها عن جديد باستمرار، يقتضي إبقاء باب الدّرس اللغويَ القرآنيّ مفتوحًا، إذ يكشف الإعجاز المتجدّد عن أسرار لغويّة لم تكن معروفة من قبل، فينبغي لدارسه أن يعيش رغبة الاستكشاف، والبحث عن الجديد، وألا يستسلم لروح تقليد القديم لقدمه، بحجّة أنّهم سلف صالح، فصلاحهم، جزاهم الله عن القرآن خيرًا، لا يعني التّحجّر والجمود على أقوالهم. ثالثًا: عروبة القرآن لا تعني خضوعه لقواعد العربيّة، بل تعني مرجعيّته لها، وهيمنته عليها، فإنّ جاء ما ظاهره مخالفًا لما ادُّعي أنّه من قواعدها، أعيد النّظر في استنباط تلك القواعد، أو بُحث عن سرّ التّعبير الكامن وراء هذا التفرّد، فلا شك في أنّ وراء كلّ حرف وحركة في القرآن الكريم سرّا ينبغي استكشافه، فلا يؤوّل النّصّ القرآنيّ لموافقة قواعد اللغة. رابعًا: قدرة المنظومة القرآنيّة على الإعراب عن نفسها، تستدعي استنطاقها بكلّ الوسائل الممكنة، كجمع آيات الموضوع الواحد، وردّ بعضها إلى بعض، ومتابعة المفردة اللغويّة أينما وردت في القرآن الكريم، لاستجلاء خصوصيّة الاستعمال القرآنيّ. خامسًا: إذا استعصى تفسير ظاهرة، أو نصّ، أو واجه الدّارس أيّ مشكلة بحثيّة، قال: لا أعلم، وترك الباب مفتوحًا لدارسين آخرين، ولأجيال قادمة، فإنّ ذلك أفضل من القول في كلام الله بغير علم قاطع، أو حجّة بينة.
Languagear
Publisherدار نشر جامعة قطر
Subjectلسان
القرآن
مسوغاته
معالمه
Titleعلم لسان القرآن الكريم: مسوّغاته ومعالمه
Alternative TitleThe Science of the Holy Quran Language: Its reasons and insights
TypeArticle
Pagination8-26
Issue Number1
Volume Number1
Alternative AbstractThis study is a call to establish a science of linguistics for the Holy Quran (the Science of the Language of the Holy Quran). The reasons to establish this science include the existing gaps in the Arabic sciences, especially the science of the Arabic language grammar and its method and vocabulary; the specialness of the Holy Quran as it is the words of Allah; as well as the injustice afflicting the Quran by the grammarians. The study aims to analyze what is mentioned in the Quran and highlights the accuracy of the holy text and its dominance to all other texts: if any sciences, laws and theories are incompatible with the Quran, they are considered as invalid and should be reviewed. Additionally, this study claims that the miracle of Quran is timeless and eternal. It highlights the necessity to utilize the linguistic sciences in order to discover and rediscover the miracle of Quran. Thus, one should study the Quran to discover and search for new meanings and not just rely dogmatically on the past interpretations of the Quran. The Quranic text is not static, it is always open to new meanings. Despite the fact that the Quran is written in Arabic language, the Quranic text should not be subject to the grammatical and linguistic rules of the Arabic language. Reasonably, the Arabic language should be viewed as a reference for the interpretation of the Quranic text. In this regard, the Arabic rules and grammar should be reviewed or search for the secrecy of expression laying behind the uniqueness of the Quranic text. Each letter of the Quranic text has, undoubtedly, a secret that should be discovered, and it should not be changed or altered based on the rules of the Arabic language. Furthermore, the ability of Quran to express itself requires all the possible ways of interpretation such as collecting Ayahs of subjects and finding the relationship between them. Additionally, it is important to follow up the linguistic vocabulary mentioned in the Quran to explain the specialty of using Quran. Finally, if it is difficult for researchers to interpret the Quran, the future generation of scholars should have the opportunity to interpret the Quran instead of relying on a single interpretation.
ESSN2664-7877
Authoral-Arnawtee, Ayad Mohammed Ali
SubjectLanguage
Quran
Reasons
Insights


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record