Show simple item record

Authorالشياب, طايل محمود
Authorأبو بكر, معن
Available date2020-01-09T08:09:45Z
Publication Date2019
Publication NameInternational Review of Lawen_US
Citationالشايب م.ط.، أبو بكر م.، عذر المفاجأة بالزنا في التشريع المقارن والفقه الإسلامي : (دراسة تحليلية مقارنة).، المجلة الدولية للقانون، المجلد 2018، العدد 2&3.
ISSN2223-859X
URIhttp://hdl.handle.net/10576/12516
Abstractتناولت هذه الدراسة أحد الموضوعات المهمّة في قانون العقوبات الذي يتمثل في عذر المفاجأة بالزنا في قانون العقوبات في التشريع الإماراتي، ومقارنته بكلٍّ من التشريع الأردني والتشريع الكويتي والتشريع القطري، إضافة إلى بيان موقف الفقه الإسلامي من هذا العذر، وذلك من خلال بيان موقف الفقه الإسلامي من عذر المفاجأة بالزنا، ومن ثمَّ بيان موقف التشريع الإماراتي والتشريع الأردني والكويتي منه. كذلك تناولت الدراسة الأثر القانوني المترتب على وجود هذا العذر من خلال العقوبة التي يفرضها المشرع على المستفيد من العذر. وقد قمنا بدراسة تحليلية لموقف الفقه الإسلامي وللنصوص القانونية المعالجة لعذر المفاجأة بالزنا في التشريع الإماراتي والتشريعات المقارنة، كما قسمنا البحث إلى مبحثين، ثم خاتمة تضمنت مجموعة من النتائج والتوصيات.
Languagear
PublisherQatar University Press
Subjectعذر
Subjectالمفاجأة بالزنا
Subjectالتشريع الإماراتي
Subjectالتشريع الأردني
Subjectالتشريع القطري
Titleعذر المفاجأة بالزنا في التشريع المقارن والفقه الإسلامي : (دراسة تحليلية مقارنة)
Alternative TitleThe Excuse of Flagrant Adultery in line of Comparative Legislation and Islamic Doctrine (Comparative Analytical Study)
TypeArticle
Issue Number2-3
Volume Number2018
Alternative AbstractThis study deals with a significant subject matter in Penal Code, in general, which is the excuse of flagrant adultery in the UAE compared to Jordanian, Kuwaiti and Qatar legislations. The concept of this excuse as well as its required conditions will be examined in depth. The research will take into consideration the legal impact of such excuse through the analysis of the penalty imposed by the legislature on the accused who benefits of such condition. This study will provide an analytical examination of the related legislative provisions processing this excuse in the UAE legislation and comparative legislations. Finally, the study will be divided into two sections and a conclusion, which will include a set of findings and recommendations.
AuthorShiyab, Tayil
AuthorBaker, Man
SubjectExcuse
SubjectAdultery surprise
SubjectUAE legislation
SubjectJordan legislation
SubjectQatar legislate


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record