Show simple item record

Authorالسويدي, فاطمة محمد
Available date2020-03-02T09:19:48Z
Publication Date2019
Publication Nameهرمس
Identifierhttp://dx.doi.org/10.21608/HERMS.2019.65946
Citationفاطمة السویدى. "فضاء الوعی الشعری عند عوشه بنت خلیفة". هرمس, 8, 1, 2019, 133-172. doi: 10.21608/herms.2019.65946
ISSN2090-8555
URIhttps://hermes.journals.ekb.eg/article_65946_0f86ae915fed47b4c0f9687a467fbbbc.pdf
URIhttp://hdl.handle.net/10576/13052
Abstractلقد کانت صورة المرأة فی الأدب العربی المکتوب والشفوی المحفوظ صورة نمطیة بوصفها موضوعًا یشغل به الرجل، ومصدر إلهام شعری له. إما الدراسة العلمیة لشعر النساء فقلیلة ونادرة، وبخاصة إذا کانت تحکمها اللهجة التی تقف عائقًا تواصلیًا أمام کثیر من الدارسین والمتلقین. تدور إشکالیة هذا البحث وأسئلته حول قضیة غزل الأنثى بالأنثى. وتنقسم الدراسة إلى عدة محاور تکتشف الرؤیة والأداة فی شعر عوشه بنت خلیفة ما بین بنیة الاستهلال فی مطالع القصیدة إلى التشکیل الصوری فی الشغف بالأنثى ثم وضوح حالة التماهی بالمحبوب کتجربة ذاتیة. لتخلص الدراسة بأن غزل عوشه أقرب إلى لغة المناجاة الروحیة والوجد الصوفی منه إلى أیّ باب آخر من أبواب الشعر وأغراضه، فمنبع شعرها هو الإعجاب بالجمال وما یترکه فی النفس من أثر وجدانی من شأنه أن یهزّ النفس بعاطفة "الحب"، والمحب-بلا شک- أمیل إلى الذوبان والفناء فی المحبوب، فلم یکن -قطعًا- فی وسع الشاعرة إقصاء المرأة بأن تکون الثیمة المرکزیة، وهی الکائن ذو الجاذبیة سریعة الأثر، الذی یطلق فی النفس دوافعها الحیویة واستجابتها بلذة مباشرة، بید أنها-فی الوقت ذاته- تحمل کبریاء المرأة العربیة التی ترى فی الحب جناح العزّ لا جناح الذلة. تمکنت الشاعرة أن تکسر قیدًا عتیدًا فی مفهوم الحب والغزل منذ العصر الجاهلی حتى الوقت الحاضر، واستطاعت أن تکسر قیودًا أعتى وأشد شراسة وهو البیئة القبلیة التی تعیش فیها، وذلک بما أُوتیت من یقظة فی الفکر ورهافة فی الحس حین تصدت لموضوع الغزل فی شعرها، وتحمّلت الصعاب فی ذلک، فالتغیر فی المجتمعات أسهل من تغیّر العقلیات، التی یعزّزها بوسائل الضبط الاجتماعی (کلام الناس ولغطهم، والحلال والحرام) ولذلک یصعب -فی المجتمعات المحافظة - تغییر رواسخ الناس ونمط تفکیرهم. لقد انفتح وعی الشاعرة على" المثال فی الشعر" فصار مثالًا ورمزًا حیًّا لوعی الأنثى بالحیاة وسط ثقافة تقلیدیة صعبة ومقیّدة.
Languagear
Publisherجامعة القاهرة، مرکز اللغات والترجمة
Subjectالشغف
الأنثى
التماهی
الشعریة (poetics)
Titleفضاء الوعی الشعری عند عوشه بنت خلیفة
TypeArticle
Pagination133-172
Issue Number1
Volume Number8
Alternative AbstractThe image of woman in written and oral Arabic literature was stereotyped as a subject for men, and a source of their poetic inspiration. Critical study of women's poetry is quite rare, especially if it is in a dialect that stands as a communication barrier for many learners and recipients . The polemics of this research and its questions revolve around the issue of a female loving another female. The study is divided into several sections that reveal visions and tools in the poetry of Awsha Bint Khalifa in the structure of the poem’s beginning, the visual form in the passion of the female, and eventually the clarity of the identification with the beloved as a subjective experience. The paper concludes that Awsha’s love poetry resembles the language of spiritual dialogue and mystical consciousness more than any other form of poetic diction and theme. The source of her poetry is appreciation of beauty and its spiritual impact that shakes the self with the passion of love. The lover, indeed, is more likely to dissolve into the beloved. The poet, definitely, could not exclude woman as the main theme, being the object of deep attraction, which triggers vital motives in the self that responds directly to pleasure. However, she - at the same time - bears the pride of the Arab woman who only sees dignity in love, not humiliation. The poet was able to break rigid restrictions on the concept of love since the pre-Islamic era until the present time. She was even able to break stronger and fiercer constraints related to her tribal environment, by manipulating her intellectual awareness and compassion while addressing the theme of love in her poetry. It was a hard time for her indeed, because it is easier to change societies than to change mentalities, which are enforced by means of social control (people’s talk, halal and haram). Therefore, in conservative societies, it is quite difficult to change people's dogmas and their way of thinking. The poet's awareness of the "poetic example" became a vivid symbol of female consciousness of life in a difficult and restrictive traditional culture.


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record