Show simple item record

Advisorبو شيخي, عز الدين
Authorآل ثاني, نورة خليفة
Available date2015-04-27T10:56:33Z
Publication Date2013
URIhttp://hdl.handle.net/10576/3227
Abstractعلى الرغم من الجهود التي قدمها علماء اللغة القدماء في النحو إلا أن هناك عددا من الإشكالات التي يستصعب فهمها على الطالب بوجه خاص ، ويعد النحو من أعقد العناصر اللغوية في مناهج تعليم اللغة العربية. وذلك ما دعا إلى ضرورة التفكير في صياغة نحو تعليمي للغة العربية ، ولتلاميذ مدارس قطر خاصة. وتكمن أهمية البحث في معرفة ما توصلت إليه اللسانيات التعليمية ، في مجال النحو التعليمي الذي يستند في صياغته إلى نظرية لسانية في الاكتساب ونظرية نفسية في التعلم وأوصاف لسانية في اللغة المستهدفة ولمتعلميها في كل المراحل. ودراسة النحو التعليمي يقع ضمن اهتمامات اللسانيات التعليمية التي تعد فرعا من فروع اللسانيات التطبيقية ، كما تتقاطع مع علوم التربية وعلم النفس وغيرهما. والمنهج المتبع فيه البحث هو منهج وصفي تحليلي ، حيث تم وصف واقع النحو التعليمي العربي وفق المبادئ التي جاء بها ألولدين ، ومن ثم رصد وتحليل نماذج من دروس النحو المقدمة في كتب اللغة العربية في قاعات الدرس بدولة قطر. والأدوات البحثية المتناولة في البحث هي الاستبانة المغلقة التي تكون فيها الإجابات مقيدة. وأهم ما خلص إليه البحث من نتائج: الحاجة الملحة لصياغة نحو تعليمي للغة العربية في مدارس قطر ، وغياب الرؤية المتكاملة في تعليم النحو ، وعدم الاستفادة مما قدم في ديداكتيك النحو ، و الضعف الشديد عند التلاميذ في التعبير السليم نحويا ، كتابة أو نطقا. وتكمن دلالة النتائج في إعادة ترتيب الدروس النحوية في مناهج اللغة العربية وفق التدرج المعرفي والتعليمي ، والاجتهاد اكتشاف طرائق ناجعة في تدريسه. وإمكانية تطبيق نتائج هذا البحث في إعادة المنهجية المتبعة في تنظيم الدروس النحوية بحسب المراحل التعليمية ، وصياغتها وفق شروط النحو التعليمي.
Languagear
Subjectاللغة العربية -- النحو.
اللغة العربية -- النحو -- طرق التدريس.
Titleالنحو التعليمي وواقع تعليم اللغة العربية ) مدارس قطر نموذجًا (
Alternative TitleEducation grammar and the reality of teaching Arabic (Qatar Schools model)
TypeMaster Thesis
Alternative AbstractDespite the efforts made by scientists in the ancient language, there are a number of difficulties that face students particularly in understanding. Grammar is the most complex element of language in the curricula of teaching Arabic. Thus, that is what called the need to think about the formulation of education of the Arabic language, and especially for Qatar schoolchildren. The importance of research lies in the recent knowledge in educational linguistics. In addition, in the field of education which is formulated based on the lingual theory in acquisition, the psychological theory in learning, and the linguistic descriptions in the target language and in learners from all stages. The study educational grammar falls within the interests of educational linguistics, which is a branch of applied linguistics. Which also intersect with science of education, psychology, and others. The approach of the research is descriptive and analytical approach. which describe the reality of the Arab education in accordance with the principles that came out by Oddin, and then monitor and analyze samples of the lessons which are provided in the Arabic language books to classroom students in Qatar. And the research tools which have been used in the research is an enclosed questionnaire in which the answers are restricted. The most important results concluded from the research are: the urgent need to formulate some educational Arabic language schools in Qatar, and the absence of integrated vision of education as such, not making use of feet in the didactic way, and extreme weakness within pupils to express proper grammar, in writing or orally. The significance of the results lies in rearranging grammatical lessons in Arabic language curricula according to the gradient of knowledge and education, and diligence in the discovery of effective methods of teaching. The possibility of applying the results of this research in the methodology used in the re-organization of grammatical lessons according to levels of education, and formulated according to the terms educational grammar.
Departmentاللغة العربية وآدابها


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record