Show simple item record

AuthorFakroo, Aisha Ahmed [عائشة احمد فخرو]
Available date2009-11-25T13:11:56Z
Publication Date1999
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 1999, Vol. 8, No. 15, Pages 13-46.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8179
Abstractيهدف هذا البحث إلى محاولة التعرف على مقدار ما يساهم به محتوى كتب الاقتصاد المنزلي المقرر حالياً على طالبات المرحلة الثانوية في دولة قطر في عرض القيم التي يؤمن بها أفراد الأسرة. وصممت الباحثة قائمة من القيم الأسرية بعد الاطلاع على البحوث والكتابات السابقة في مجال القيم وتم عرض القائمة على الأساتذة المتخصصين لإبداء الرأي، ومن ذلك تم التوصل إلى الصورة النهائية للقائمة وتم اختيار كتب الاقتصاد المنزلي بالصفوف الثلاثة الثانوية، واستخدمت الباحثة أسلوب تحليل المحتوى وتم التحليل على أساس أولا: وحدة التسجيل وهي الفكرة وصنفت إلى صريحة وضمنية، وثانيا: وحدة السياق وهي الفقرة التي تحيط بالفكرة وتم التأكد من صدق التحليل بالاستعانة بشخص آخر، أما ثبات التحليل فقد كان الاتساق بين المحلل ونفسه. وأظهرت النتائج: 1- قائمة للقيم الأسرية التي يجب أن تتضمنها مناهج الاقتصاد المنزلي. 2- افتقار مناهج الاقتصاد المنزلي بشكل كبير إلى القيم الأسرية التي احتوتها قائمة الدراسة وتوفر بعض القيم بنسبة محتوى أكتر من النسب المخصص لها في المعيار وهي (الصحة- تعلم مهارات- الجمال والفن). 3- عدم وجود نوع من الترابط والتوازن في تقديم الخبرة بالنسبة لقائمة القيم.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectHome Economics
الاقتصاد المنزلي
Titleالقيم الأسرية المتضمنة بمناهج الاقتصاد المنزلي في المرحلة الثانوية في دولة قطر
Alternative TitleFamily values in the home economics curriculum
TypeArticle
Pagination13-46
Issue Number15
Volume Number8
Alternative AbstractThis study aims at identifying the extent to which the Home Economics textbooks (HEC) for the secondary school students in the state of Qatar contributes in presenting the values that the members of the family believe in. The researcher listed a number of family values after she had consulted the relevant literature. Then she asked a number of experts to study the list and give her their opinion a bout the values in the list. After that she prepared the final list in the light the experts' comments. Then she selected the home Economics textbook forthe three levels of the secondary schools and carried out a content analysis of the textbooks. The content analysis was done according to the following scheme: First the unit of registration which is the (Idea) contained. And the idea was classified as implicit and explicit: second, the unit of context and this is the paragraph, which embodies the idea. The validity of the content analysis was verified by asking another expert to carry out the same analysis. However, the reliability of the analysis was done through measuring the agreement between the researcher and her. The result of the analysis has revealed that (1) there was a list of family values, which must be included in the textbooks .(2) Some of the values in the list prepared by the researcher were not included in the textbooks. However some values were given greater emphasis than was given of them in the list, to viz, health, learning some arts and crafts. (3) Absence of any linking and balancing in presenting the values. Finally, the researcher suggested the home Economics experts must be consulted in writing of textbooks so to include the family values in them.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record