Show simple item record

AuthorAl Zogbi, A. Mohamed [احمد محمد الزعبي]
Available date2009-11-25T13:15:01Z
Publication Date1997
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 1997, Vol. 6, No. 12, Pages 105-128.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8278
Abstractيهدف الباحث في بحثه هذا إلى الكشف عن مستوى القلق كحالة وكسمة لدى طلبة جامعة صنعاء (من الجنسين)، من كليات وأقسام مختلفة، وكذلك الكشف عما إذا توجد فروق دالة إحصائياً في القلق كحالة وكسمة بين الجنسين. وقد تكونت عينة البحث من (200) طالب وطالبة من طلبة جامعة صنعاء، نصفه من الذكور، والنصف الآخر من الإناث. وقد استخدم الباحث مقياس القلق كحالة ( استبانة تقييم الذات[أ] )، ومقياس القلق كسمة (استبانة تقييم الذات [ب] ) الذي أعده للعربية البحيري (1984)، وقد استخرج للمقياسين معاملات الصدق والثبات المناسبة، وكانت على درجة تؤهل استخدامه في قياس ما وضع من أجله بعد تكييفه ليلائم البيئة اليمنية. وكد بنيت فروض الدراسة الحالية استناداً إلى تصور الباحث الأولي، وأهم النتائج التي أسفر عنها البحث، وجود فروق ذات دلالة إحصانيه (α=0.01) بين الذكور والإناث في درجات مقياس القلق كحالة، حيث تبين أن القلق كحالة عند الإناث أعلى منة عند الذكور. بالإضافة إلى ذلك تبين عدم وجود فروق بين الجنسين في درجات القلق كسمة. كما أظهرت النتائج أيضاً عدم وجود اختلاف في مستويات القلق كحالة وكسمة بين الذكور والإناث. وهذا يعني تحقق بعض الفروض بشكل كلي، وتحقق بعضها الأخر بشكل جزئي. وقد تم تفسير النتائج في ضوء معطيات البحث، واستناداً إلى الإطار النظري والدراسات السابقة.
Languagear
PublisherQatar University
SubjectPsychology
علم النفس
Titleمستوى القلق كحالة وكسمة لدى طلبة جامعة صنعاء
Alternative TitleThe level of anxiety as a state and trait among Sana'a University students
TypeArticle
Alternative AbstractThis study compares the level of Anxiety as a state and a trait among 100 male and 100 female in various faculties at Sana'a University. Arabic forms of the Spielberger, et. al. test standardized by Al-Buheiry in (1984) for use in Arab Countries was adapted for the Yemeni environment. He inferred for both scales appropriate treatment of reliability and validity to the extent that made the scale suitable to what it is intended for. The hypothesis of the current study is based upon the researcher's basic assumption. Female student were significantly higher (0.01) on state Anxiety. No differences were found on Trait Anxiety. The result also showed that was no difference in the level of Anxiety as a state or a trait between the two sexes. The interpretation of the result was based upon the data of the research and the theoretical framework of the previous studies.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record