Show simple item record

AuthorAl-Hooli, Abeer
Available date2009-11-25T13:39:28Z
Publication Date2005
Publication NameJournal of Educational Sciences
CitationAl-Hooli, Abeer, "The Effect of Storybook Reading on Kindergartner's Concepts About Print", Journal of Educational Sciences (JES), 2005, Vol. 8, No. 8, Pages 190-165.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8606
AbstractChildern's experiences with literacy awareness are almost as varied as children themselves. This present study used experimental design to exmine the effects of storybook reading on kindergartners' concepts about print and printed word. The study was designed to determine whether formal instruction about language concepts in conjunction with storybook-reading influences childern's awareness of reading concepts. It was also assumed that the gender or age of the child makes a significant difference in the print-recognition achievement. The data of (60) cases were analyzed through appropriate descriptive statistics including two-way analysis of variance, Levine's test, and Independent-sample T-Test. The review of the litreature showed that there is a strong trend towards employing storybook-reading to incerease children's vocabulary, awareness of print, comprehension skills, and increasing their interest in the world around them. However, some studies claimed that formal reading instuction intimdates children, making them question their knowledge. The result of this study endorsed the literature; there was no significant difference between the results of the control group and the
Languageen
PublisherQatar University
SubjectEffect of story book
SubjectKindergarten
TitleThe Effect of Storybook Reading on Kindergartner's Concepts About Print
Alternative Titleتأثير قراءة القصص على مفاهيم الكتابة المطبوعة في رياض الأطفال
TypeArticle
Pagination190-165
Issue Number8
Volume Number8
Alternative Abstractتخطف خبرات الأطفال الخاصة بتعلم القراءة والكتابة باختلاف الأطفال أنفسهم، لذا هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام القصة وكتب الأطفال على إدراك أطفال مرحلة الرياض للمادة المطبوعة . ‏وقد تم صياغة الدراسة لتحيد ما إذا كان تدريس الأطفال لمفاهيم المادة المطبوعة من خلال قراءة القصة يؤثر على إدراكهم للمفاهيم الأساسية للقراءة والكتابة، كما هدفت الدراسة إلى تقصي علاقة ذلك ببعض المتغيرات كالجنس والعمر. ‏ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام التصميم التجريبي على (60) طفلا في رياض الأطفال، واستخدم طرق إحصائية تشتمل على Levin’s test, Tow-way و (ANOVA)T-Test ‏وقد اتفقت النتائج مع الدراسات السابقة، حيث تبين وجود ميل كبير نحو توظيف قراءة كتب وقصص الأطفال لزيادة الحصيلة اللغوية وكذلك الوعي بالمادة المطبوعة كأساس لتعلم القراءة والكتابة عند أطفال مرحلة الرياض، بالإضافة إلى اتفاق نتائج الدراسة الحالية مع الدراسات السابقة على أن التعليم الرسمي للقراءة والكتابة يزيد من مستوى الخوف لدى الأطفال، مما يجعلهم يشكون في معلوماتهم عن اللغة بصورة عامة واللغة المطبوعة بصورة خاصة. وتظل الحاجة قائمة لمزيد من البحث، فربما تكون هناك نتائج مختلفة إذا تم تكرار الاختبار على عينة أكبر.
Authorالهولي، عبير عبد الله
Subjectقصص الأطفال.


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record