Show simple item record

Advisorبريك, محروس
Authorالعزاوي, إسلام سمير إبراهيم
Available date2024-01-23T09:23:06Z
Publication Date2024
URIhttp://hdl.handle.net/10576/51102
Abstractتعد أشكال التواصل غير اللفظي جزءا مهما من العملية التعليمية؛ ذلك أنها تساعد المعلم في تحقيق أهداف درسه، وتعين المتعلمين - من الناطقين بغيرها - في اكتساب العربية من جهة أخرى، وفي حال أغفلها المعلمون وخاصة أثناء تدريس المستوى المبتدئ، سيحصل للمتعلمين تشويش مرده إلى انعدام فهم أشكال التواصل المستخدمة، مثل: الإيماءات والإشارات، حيث تكون في ثقافة متعلم ما يختلف مدلولها عن الإيماءة التي يستعملها المعلم وعليه فالمتعلم بحاجة إلى استعمال معلمه للأشكال غير اللفظية؛ وذلك ليكون قادرا على ربط الشكل غير اللفظي - المستخدم من قبل المعلم - بمدلوله اللفظي الذي يعبر عن موضوع الدرس، ومن ثم يكتسب المتعلم العربية، ويصبح قادرا على ممارستها بشكل أفضل مع أقرانه، وهذا جوهر الغاية التعليمية. وفي إطار هذه الإشكالية حاولت الدراسة الإجابة عن سؤال أساس: هل لأشكال التواصل غير اللفظي التعليمية والثقافية ووظائفه أثر في اكتساب متعلمي المستوى المبتدئ للغة العربية؟، ولمعالجة هذا الإشكال اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وقد اختارت الباحثة هذا المنهج؛ لأنه الأنسب لطبيعة الموضوع قيد الدراسة، حيث إنه قائم على ملاحظة المشكلة أو الظاهرة العلمية والشروع في وصفها، ومن ثم جمع البيانات والمعلومات حولها، ونقدها من زاوية تحليلية من أجل وضع نتائج قابلة للتطبيق. ولهذا حاولت الباحثة على مدار هذه الدراسة تناول أثر استخدام المعلمين لأشكال التواصل غير اللفظي ووظائفه في اكتساب متعلمي المستوى المبتدئ العربية وصفا وتحليلا، مع الاستفادة من مجال تعليم العربية للناطقين بغيرها الذي يعد من أبرز مجالات علم اللسانيات التطبيقية. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: أن للتواصل غير اللفظي أثرا واضحا في اكتساب المتعلمين للغة العربية، ودليل ذلك أن الأدوات الثلاث التي اعتمدتها الباحثة بينت أن المعلمين يستعملون الأشكال غير اللفظية، مثل: الإيماءة والإشارة، والمصاحبات اللفظية والمسافة التواصلية، والصور التوضيحية التي تنتمي إلى الوسائل والمواد البصرية، لتطويعها في سبيل تقديم المفاهيم الملموسة بصورة يسيرة للمستوى المبتدئ؛ ليصبح المتعلم قادرا على ربط الشكل غير اللفظي بمدلوله اللفظي، ومن ثم يتمكن من اكتساب اللغة العربية.
Languagear
Subjectالتواصل غير اللفظي
جامعة قطر
اكتساب العربية للناطقين بغيرها
Titleأثر التواصل غير اللفظي في اكتساب العربية للناطقين بغيرها طلاب المستوى المبتدئ بجامعة قطر نموذجا (دراسة لسانية تطبيقية
Alternative TitleThe Effect of Non-Verbal Communication on the Acquisition of Arabic for Non-Native Speakers: A Study in Applied Linguistics at Qatar University
TypeMaster Thesis
Alternative AbstractNon-verbal forms of communication play a crucial role in the educational process. They assist teachers in achieving their lesson objectives and aid learners, particularly non-native speakers, in acquiring Arabic. If these forms of communication are overlooked, especially during instruction at the beginner level, learners may become confused due to a lack of understanding of the cultural differences in gestures and references used by the teacher. Therefore, learners need guidance from their teachers to comprehend and connect non-verbal cues with the verbal connotations that express the lesson's content. This enables them to acquire Arabic and improve their ability to practice it with their peers, which is the ultimate educational goal. To address this issue, the study aimed to answer a fundamental question: How does non-verbal communication impact learners' acquisition of Arabic? The research adopted an analytical descriptive approach, which was deemed most suitable for the nature of the topic. This approach involves observing the scientific problem or phenomenon, describing it, collecting data and information, and analyzing it to produce clear results . Throughout the study, the researcher focused on examining the impact of teachers' use of non-verbal communication and its functions in describing and analyzing the acquisition of Arabic by beginner-level students. The study drew on the field of Arabic education for non-native speakers, which is a prominent area within applied linguistics . One of the key findings of the study was that non-verbal communication had a significant influence on learners' acquisition of Arabic. The researcher's analysis, based on three tools, revealed that teachers utilized non-verbal forms such as gestures, references, verbal cues, communication distance, and visual aids to introduce innovative concepts. This enabled learners to associate the nonverbal forms with their verbal meanings and, consequently, acquire Arabic
Departmentاللغة العربية وآدابها


Files in this item

Icon

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record