Show simple item record

AuthorEl Hassan, Karma [كرمه الحسن]
Available date2009-11-25T13:10:52Z
Publication Date1999
Publication NameJournal of the E. R. C.
CitationJournal of the E. R. C., 1999, Vol. 8, No. 16, Pages 9-28.
URIhttp://hdl.handle.net/10576/8150
AbstractThis study surveyed teachers' and principals' views on grade retention in grades K-13. 833 teachers and principals, a sample representative of the school population in Lebanon, were asked to fill out a questionnaire on their opinion of the practice, the reasons for retention, the characteristics of the retained and on who should make the retention decision. The results revealed those teachers and principals overwhelmingly supported grade retention and believed that the retention decision should be made jointly by teachers and principals. With respect to the characteristics of the retained, "low concentration" was the characteristic most often marked, followed by " low motivation" and "low intelligence". As to the reasons for retention, "overall academic weakness" was the reason most often cited, followed by "lack of basic skills" and "excessive absences". Differences between the views of the teachers and the principals and the effect of background variables like type of school, geographic location, years of experience, subjects and grades taught, and language of instruction were also investigated.
Languageen
PublisherQatar University
SubjectEducation
التعليم
TitleA survey of teachers' and principals' view on grade retention
Alternative Titleاستطلاع آراء المدرسين والمدراء حول الاستبقاء
TypeArticle
Pagination9-28
Issue Number16
Volume Number8
Alternative Abstractتم استطلاع أراء مدرسي ومدراء بعض المدارس حول الاستبقاء أو إعادة الطالب لصفة ، وقد شمل هذا الاستطلاع كافة مراحل الدراسة من صف الروضة حتى الصف الثالث عشر ، وتكونت عينة الدراسة من ٨٣٣ ‏مدرس ومدير مدرسة مثلت واقع المجتمع الدراسي في لبنان، طبق عليهم استبيانا لمعرفة آرائهم حول هذا الإجراء، والأسباب التي تقف وراء الاستبقاء ،كذلك خصائص الطلبة الذين تم استبقائهم، ولمن يعود حق اتخاذ هذا القرار . وقد أظهرت النتائج أن الغالبية العظمي من المدرسين ومدراء المدارس يؤيدون الاستبقاء ويعتبرون أن اتخاذ القرار بشأنه يجب أن يكون بناء علي قرار مشترك بين المدرس ومدير المدرسة علي حد سواء ، وحول الخصائص التي يستند إليها قرار الاستبقاء ، وجد أن "الضعف في التركيز" يأتي في المرتبة الأولي يعقبه " قلة الاهتمام " ثم بطئ الاستيعاب أما عن أسباب الاستبقاء ، فأكثر الاستجابات وضعت ضعف المجموع العام كسبب أول ، يليه غياب المهارات الأساسية، ثم كثرة غياب الطالب . ويتطرق هذا البحث أيضا إلي التباين في وجهات نظر مدرسي ومدراء المدارس وذلك بحسب المتغيرات المتعلقة بالخلفية ، مثل فئة المدرسة والموقع الجغرافي ، وسنوات الخبرة ، ومواد التعليم ، والصفوف التي تدرس ، وكذلك لغة التدريس.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record