• English
    • العربية
  • العربية 
  • Login
  • QU
  • QU Library
  •  Home
  • Communities & Collections
  • Help
    • Item Submission
    • Publisher policies
    • User guides
    • FAQs
  • About QSpace
    • Vision & Mission
    • QSpace policies
Advanced Search
Advanced Search
View Item 
  •   Qatar University QSpace
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  • Qatar University QSpace
  • Academic
  • University Publications
  • QU Ceased Journals
  • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005]
  • View Item
  •      
  •  
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثر مستوى تعليم الأب والأم والترتيب الولادي في قدرات التفكير الابداعي لدى عينة من أطفال ما قبل المدرسة بدولة البحرين

    Icon
    View/Open
    059609-0004-fulltext.pdf (1.315Mb)
    Date
    1996
    Author
    سعادة, جودت أحمد
    قطامي, يوسف محمود
    آل خليفة, وداد حمد
    Sa'adeh, Jawdat Ahmed
    Qutami, Yusuf
    Al Khalifa, Wedad Hamad
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    استهدفت الدراسة الحالية تقصي أثر تعليم الأب وتعليم الأم والترتيب الولادي في قدرات التفكير الابداعي لدي عينة من أطفال مرحلة ما قبل الدراسة بدولة البحرين. وقد استخدمت لهذا الغرض أداة بحث لقياس القدرات الثلاث للتفكير الابداعي (الطلاقة، والمرونة، والأصالة) تتصف بدلالات صدق وثبات مقبولة. واستخدم الباحثون الثلاثة تحليل التباين الثلاثي (3x2x3) والتفاعلات للتجمعات الثلاثية والثنائية للمتغيرات المدروسة لأداء الأطفال البالغ عددهم (209) منهم (104) من الذكور و (105) من الاناث، تم اختيار روضاتهم بطريقة عشوائية. وقد أظهرت نتائج الدراسة تفوق أداء الطلاقة والمرونة الابداعيتين، بينما اظهر الاطفال تدنياً في درجات قدرة الاصالة الابداعية مقارنة بدرجات قدرتي الطلاقة والمرونة. كما ظهر اثر ذو دلالة احصائية لمستوى تعليم الأب في قدرتي الطلاقة والمرونة الابداعيتين، وأثر 135 آخر لمستوى تعليم الأم في قدرة الاصالة الابداعية. كذلك ظهر تأثير لعامل الترتيب الولادي في درجات قدرة الطلاقة والأصالة الابداعيتين. وأوصت الدراسة بأجراء مزيد من الدراسات الجديدة لبحث أثر متغيرات أخرى مثل الحالة الاقتصادية والاجتماعية ووظيفة الأب والأم في قدرات التفكير الابداعي للأطفال وعلاقة ذلك بتحصيلهم في المواد الدراسية المختلفة.
    DOI/handle
    http://hdl.handle.net/10576/8148
    Collections
    • Journal of the Educational Research Center - [From 1992 TO 2005] [‎225 ‎ items ]

    entitlement


    QSpace is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU

     

     

    Home

    Submit your QU affiliated work

    Browse

    All of QSpace
      Communities & Collections Publication Date Author Title Subject Type Language
    This Collection
      Publication Date Author Title Subject Type Language

    My Account

    Login

    Statistics

    View Usage Statistics

    About QSpace

    Vision & Mission QSpace policies

    Help

    Item Submission Publisher policiesUser guides FAQs

    QSpace is a digital collection operated and maintained by the Qatar University Library and supported by the ITS department

    Contact Us | Send Feedback
    Contact Us | Send Feedback | QU