Show simple item record

Authorمطاريد, رمضان محمد علي مبروك
Authorالعلبي, عدنان عبد الرزَّاق الحموي
Available date2021-09-19T06:51:00Z
Publication Date2021
Publication NameAl-Risalah: Journal of Islamic Revealed Knowledge and Human Sciences (ARJIHS
CitationRamadan Muhammad Ali Mabrouk Matarid ر. م. ع. م. م. ., & Adnan Abdul Razzaq Al-Hamawi Al-Olabi ع. ع. ا. ا. ا. (2021). منهج التعليم القرآني في الكتاتيب المصرية والخلاوي السودانية، دراسة وصفية . Curriculum of Quranic education in the Egyptian Quran schools (Al-Katateb) and the Sudanese Quran schools (Khalawi). Al-Risalah: Journal of Islamic Revealed Knowledge and Human Sciences (ARJIHS), 5(3), 26–81. Retrieved from https://journals.iium.edu.my/al-risalah/index.php/al-risalah/article/view/333
URIhttps://journals.iium.edu.my/al-risalah/index.php/al-risalah/article/view/333
URIhttp://hdl.handle.net/10576/23198
Abstractيهدف البحث إلى التعريف بالكُتَّاب، والخلوة، والوقوف على المنهج التعليمي والتربوي فيهما، وأهميتهما في المحافظة علـى القرآن الكريم، ولغته العربية، ودورهما في دعم الأهداف التربوية للمرحلة التعليمية الأولى من حياة الطفل؛ بغية تمكين المتعلمين من اكتساب المهارات اللغوية المستهدفة، مثل: السماع، والقراءة، والكتابة، والحفظ. وتبرز أهمية البحث في بيان المنهج التعليمي والتربوي لمؤسسة "الكُتَّاب" و "الخلوة"، ودور هذا المنهج في المحافظة على مقومات الأمة الإسلامية، وحفظ تراثها المتمثل في القرآن الكريم، والسُّنَة النبوية، والعقيدة الإسلامية، واللغة العربية، وتاريخها الخالد. وتكمن مشكلة البحث في وجود تباين بين مناهج وطرق التعليم القرآني في دول العالم الإسلامي، وغياب التنسيق العلمي والتربوي بين المؤسسات المعنية بهذا الأمر، مما يترتب عليه ضياع الفائدة من تبادل الخبرات في هذا المجال المهم، والاستمرارية على ما هي عليه من وضع قائم لا يتلاءم مع الواقع، وعدم الطموح في التطوير الذي يتناسب وروح العصر الحاضر، الأمر الذي يؤدي إلى بذل الجهود الكبيرة مع تحصيل القليل من الفائدة المرجُوَّة. وكذلك الغياب الواضح للدور الرائد لهاتين المؤسستين عن الواقع المعيش، والأثر السلبي المترتب عليه. وقد اعتمد البحث المنهج التاريخي، والمنهج الوصفي التحليلي في تتبع ظاهرة الكتاتيب والخلاوي تاريخيًّا، ووصفها، وتحليل الآثار المترتبة عليها. ومن أهم نتائج البحث وجوب العمل على إحياء دور هاتين المؤسستين، وتطوير منهجيهما التعليمي بما يتناسب ومتطلبات الوقت الراهن؛ لمواجهة التحديات المعاصرة؛ حفاظًا على هُوية الناشئة المسلمة.
Sponsorهذا البحث ممول من قبل جامعة قطر _ منحة دعم الأبحاث الداخلية التكاملية 2020 _ المنح الداخلية بجامعة قطر QUCG-CSIS-21/20-2 . هذا وتعتبر نتائج البحث مسؤولية الباحث الرئيس بشكل أساس". “ This research was supported by Internal Grants at Qatar university, Internal Grant No. QUCG-CSIS- - 20 / 21. The findings achieved herein are solely the responsibility of the author[s]
Languagear
PublisherINTERNATIONAL ISLAMIC UNIVERSITY MALAYSIA
Subjectالتعليم القرآني
الكتاتيب
الخلاوي
Titleمنهج التعليم القرآني في الكتاتيب المصرية والخلاوي السودانية : دراسة وصفية
Alternative TitleCurriculum of Quranic education in the Egyptian Quran schools (Al-Katateb) and the Sudanese Quran schools (Khalawi).
TypeArticle
Pagination26-81
Issue Number3
Volume Number5
Alternative AbstractThe research aims at introducing the Kutab (Egyptian Quran school), Khelwa (Sudanese Quran school), and explaining the educational and pedagogical curriculum in them, their importance in preserving the Holy Qur’an, its Arabic language, and their role in supporting the educational goals of the first educational stage of a child's life. It also sheds the light on their role in enabling learners to acquire targeted language skills, such as listening, reading, writing, and memorization. The importance of research exists in the clarification of the educational and pedagogical curriculum of the “Al-Kuttab” and “Khelwa”, and the role of this approach in preserving the components of the Islamic nation and preserving its heritage represented in the Holy Quran, the Sunnah of the Prophet, the Islamic faith, the Arabic language, and its eternal history. The research problem lies in the existence of a discrepancy between the curricula and methods of Qur’anic education in the countries of the Islamic world, and the absence of scientific and educational coordination between the institutions concerned with this matter, which results in the loss of the benefit from the exchange of experiences in this important field, and the continuity of what it is of an existing situation that is not compatible with reality and lack of ambition to develop that is compatible with the spirit of the present age, which leads to making great efforts compared to gaining little of the desired benefit. As well as the apparent absence of the pioneering role of these two institutions from the living reality, and its negative impact. The research adopted the historical approach and the descriptive and analytical method in tracing the phenomenon of the Al-Katateb and al-Khalawi historically, describing it, and analyzing its implications. Among the most important results of the research is the necessity of working to revive the role of these two institutions, and to develop their educational methodology in line with the requirements of the present era. To meet contemporary challenges to preserve the identity of Muslim youth.
ESSN2600-8394
AuthorMatarid, Ramadan Muhammad Ali Mabrouk
AuthorAl-Olabi, Adnan Abdul Razzaq Al-Hamawi
SubjectQuranic Education
Al-Katateb
Al-Khalawi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record